Pre zákazníkov: +421 48 414 58 56
Váš nákupný košík je prázdny!
Hneď na úvod krátke jazykové okienko. Ak si nie ste istý, či píšete mail, email, e-mail alebo mejl, môžete ostať pokojný. V tomto prípade je slovenčina netradične veľkorysá a vzala na milosť všetky verzie prevzatého slova. Väčší pozor si musíte dať pri jeho skloňovaní. Aj vy ste už možno vo svojej mailovej schránke narazili na formuláciu „v maily Vám zasielam/sa uvádza“ – teda na slovo mail použité v lokáli jednotného čísla (rýchle zopakovanie učiva základnej školy – lokálová otázka (o) kom, (o) čom?). Chyba! Y sa nachádza len v množnom čísle – teda dva maily. V lokáli jednotného čísla máte podľa zatiaľ najnovšieho Slovníka súčasného slovenského jazyka M – N vydaného v roku 2015 dve možnosti – pôvodné -e (teda v maile) a -i (v maili). Ak už vieme, čo to vlastne takmer každý deň píšeme, ponúka sa ďalšia otázka. Ako to písať tak, aby sme zanechali čo najlepší dojem na tom, kto našu správu bude čítať? V prípade, že sme príliš struční a vynecháme niektoré zaužívané formality, môžeme pôsobiť neslušne až drzo, no príjemcu našej správy nepoteší ani opačný extrém – dlhé a zbytočné frázy, ktoré mrhajú drahocenným časom. Pri počte mailov, ktoré sa nám objavujú v schránkach, je heslom jasnosť, zrozumiteľnosť a prehľadnosť. Šetríte predsa aj svoj čas. Ako teda nájsť kompromis? Určite nevynechajte vhodný pozdrav alebo oslovenie na úvod. Či už začínate mail nejakým pozdravom alebo iba oslovením (napr. vážený/vážená), za menom nasleduje čiarka a ďalší text pokračuje malým písmenom. V hlavnej časti textu sa vyhnite vzletným štylistickým figúram a príliš dlhým vetám. Niekedy je vhodná aj formulácia v bodoch, ktoré zdôraznia vaše požiadavky. A na záver sa nezabudnite rozlúčiť na úrovni. Za tradičnú záverečnú frázu S pozdravom nepíšeme bodku ani čiarku. Ak používate nastavený automatický podpis, máte to jasné. Ak nie, dajte si záležať na tom, aby ste poskytli všetky informácie potrebné pre hladký priebeh vašej korešpondencie – meno, pracovnú pozíciu, telefónne číslo prípadne odkaz na internetovú stránku či sociálne siete. A ešte pravidlo na záver – zatiaľ čo pri písaní mailu chcete stráviť čo najmenej času, rozhodne sa neponáhľajte pri jeho odosielaní. Starostlivo si prekontrolujte gramatické chyby, logickosť štruktúry textu, ale aj to, či spolu s textom odosielate aj všetky prílohy, o ktorých sa v ňom zmieňujete.